Digipelaaminen on ekoteko

Team of Teenage Gamers Play in Multiplayer PC Video Game on a eSport Tournament. Captain Gives Commands into Microphone, Trying Strategically Win the Game.

Tiesitkö että monella tietokonepelillä on taustansa videohallien pelikoneissa? Ja netin rahapelitkin ovat syntyneet 90-luvun kasino-operaattoreiden halusta saada asiakkaita kauempaa? Mobiilipelienkin tausta ajatus oli vain saada nuorempia kännykänkäyttäjiä, joten puhelimeen lisättiin pelimahdollisuus.

Kuinka ekologista digi-, netti- ja mobiilipelaaminen sitten on? Verrataan muutamaan nykypelitrendiä niiden edeltäjiin.

Rahapelaaminen 90-luvulla ja 2020-luvulla

Tämä on kenties kaikista kiistanalaisin, mutta myös varmasti jatkuvin pelaamisen muoto. Ihminen on aina pelannut toista pelaajaa vastaan erilaisilla rahapanoksilla ja internetin tultua 90-luvulla oli itsestään selvää että rahapelit hakeutuvat sinne.

Kukaan ei vain arvannut millaiseksi liiketoiminnaksi netin rahapelit 30 vuodessa kasvavat. Ilmaiset casinopelit kutsuvat uusia pelaajia eri maista heidän omalla kielellään pelien äärellä, ja pelattavaa on tuhansia eri pelejä. Se, että pelaajan ei tarvitse enää matkustaa ravintolaan, pelihalliin tai kasinolle on ekoteko, pelata voi nykyään missä vain ja koska vain, vaikka omalla älypuhelimella.

Vaikka Maltan rahapeliviranomaiset eli Mlata Gaming Authority ennustaa vuodelle 2020 12 % liikevaihdon laskua kaikissa nettipeleissä, USA:ssa suuntaus on yhä kasvava. Itseasiassa USA:ssa osavaltiokohtaisesti tehdään jopa 30 % kasvuloikkia, mutta ala onkin aivan uusi vielä USA:ssa. Kokonaisuudessaan Reuters on arvioinut maailmanlaajuisesti ns. iGaming alan olevan tänä vuonna liikevaihdoltaan noin 159 miljardia. Jos siis Euroopassa on tulossa 12 % laskua, niin koko maailmassa kasvua olisi tulossa reilut 9 %.

Peliammattilaisuus 80-luvulla ja 2020-luvulla

Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa oli mahdollista jo 80-luvulla ansaita videopelejä pelaamalla. Ensi pelattiin pelihallien isoilla koneilla ja sittemmin myös erilaisten pelikonsolien peleissä ja varsinkin Aasiassa oli mahdollista nousta ammattilaiseksi ja ansaita eri turnauksissa ja sponsorirahaa niin paljon, ettei tarvinnut tehdä muuta työtä. Mutta peliammattilaisen ammattilaisuus oli parhaillekin pelaajille vain muutaman vuoden onnistuminen. Mutta jo 2014 YLE kirjoitti uudenlaisesta peliammattilaisuudesta, Suomeenkin lanseerattiin sana e-Sports eli e-urheilu.

Nyt 2020-luvulla suomalaiset e-urheilu joukkueet kuten ENCE ja HAVU ovat tahkonneet ulkomaiden turnauksista satoja tuhansia euroja, mutta ovat vieläkin pieniä organisaatioita verrattuna maailman suurimpiin e-urheilu organisaatioihin. USA:ssa, Euroopassa ja Aasiassa pelataan noin tusinaa eri peliä isoissa liigoissa. Isoimmat liigat vaativat joukkueilta miljoonia vuosimaksuksi liigaan pääsystä, mutta vastaavasti liigat maksavat voittorahoja, ja liigan sponsorit sponsorirahoja – tästä kaikesta on syntynyt digitaalinen liiketoiminta, jonka arvo on jo yli 1,1 miljardia euroa vuonna 2020 ja kasvua tulee viime vuoteen arviolta sellaiset 15,7 %.

Nyt 2020 suurin osa isoista turnauksista peruttiin, eli areenat pysyivät tyhjinä, mutta turnaukset suoritettiin 100 % online peleinä. Se ei tarkoita aivan samaa kuin kymmenien tuhansien fanien paikalla olo isoilla areenoilla, mutta osoitti, että laji pystyy kasvamaan täysin digitaalisessakin muodossa, mitä se itseasiassa onkin. Online turnauksissa edes joukkueiden jäsenet eivät välttämättä matkusta samalle paikalle, vaan pelaavat kotoaan käsin- mikä on sen ekologisempaa maailmanluokan turnauksille?

Pelaaminen siirtyy mobiiliin

Se, että pelaaminen siirtyy entistä enemmän mobiililaitteisiin tarkoittaa pidemmän päälle sitä, että erilaiset konsolilaitteet ja jopa kotitietokoneet tulevat turhiksi. Hardcore pelaajia on totta kai jatkossakin, mutta normaali perheissä ei osteta enää välttämättä useita laitteita, vaan pelaamistarpeet tyydytetään sillä älylaitteella. Älypuhelimella voi itseasiassa pelata myös edellä mainittuja nettikasino pelejä, sekä e-Urheilu pelejä, ja tuhansia muita pelejä.

Mobiilipelaamista vauhdittaa myös entisestään kehittyvät nettiyhteydet kun Suomessakin siirrytään alue kerrallaan 5G verkkojen piiriin. 5G yhteydet tarkoittavat vähintään sellaista 10x nopeutta verrattuna nykyverkkoihin. Peliturnauksia voidaan järjestää etänä ja helpommin eri paikoissa, kun kiinteitä yhteyksiä ei enää tarvita. 5G-verkon yli voidaan rakentaa e-urheiluun sopiva kilpatason nopea yhteys. Tämä mahdollistaa kilpapelaamisen paikoissa, joissa se ei nyt ole mahdollista. Esimerkiksi kauppakeskuksissa yleisön keskellä.