Wärtsilä käynnistää laajan testiohjelman kohti vedyllä ja ammoniakilla toimivia hiilivapaita ratkaisuja

Teknologiayhtiö Wärtsilä vie energia- ja merenkulkualaa kohti hiilivapaita ratkaisujakehittämällä tulevaisuuden polttoaineita. Testiohjelma Wärtsilän polttoainejoustavilla moottoreilla tekee yhtiöstä edelläkävijän vedyn ja ammoniakin käyttöönotossa toimivina moottoripolttoaineina.

Vety ja ammoniakki eivät sisällä hiiltä, joten niiden käytöstä ei synny hiilidioksidipäästöjä. Wärtsilän moottorilaboratoriossa Vaasassa suoritettiin vastikään laaja-alaiset moottoritestit, joilla määritetään optimaaliset parametrit näillä polttoaineilla toimiville moottoreille. Testitulokset ovat erittäin rohkaisevia. Yksi testimoottori suoriutui tyypillisellä merenkulun kuormitusalueella erinomaisesti käytettäessä polttoainetta, jonka ammoniakkipitoisuus on 70 %. Testit suoritettiin onnistuneesti myös toisella moottorilla käyttämällä puhdasta vetyä.

Testausta jatketaan tulevina vuosina.Tavoitteena on määrittää toteuttamiskelpoisimmatmoottoriratkaisut voimalaitosten ja meriteollisuuden sovelluksiin ja mahdollistaa siirtyminen hiilineutraaliin tulevaisuuteen vihreillä polttoaineilla.

Wärtsilä arvioi puhdasta vetyä käyttävän moottori- ja voimalaitoskonseptinsa valmistuvan energiamarkkinoille vuoteen 2025 mennessä. Merenkulun markkinoille yhtiö odottaa saavansa ammoniakkiseoksella toimivan moottorin jo tänä vuonna. Puhtaalla ammoniakkipolttoaineella toimivan moottorikonseptin Wärtsilä arvioi olevan valmis vuonna 2023. Energiasektorilla on odotettavissa, että vihreällä vedyllä tuotetaan seitsemän prosenttia maailman energiantarpeesta vuoteen 2050 mennessä. 

Wärtsilän konsernijohtaja Håkan Agnevall kertoo: ”Nämä ovat merkkipaaluja Wärtsilän siirtyessäkäyttämään tulevaisuuden polttoaineita. Yhteiskunnan on investoitava merkittäviä summia vihreän vedyn kehittämiseen tarvittavaan infrastruktuuriin, mutta nämä investoinnit edellyttävät markkinavalmiita moottoreita, jotka pystyvät toimimaan uusilla polttoaineilla. Energia- ja meriteollisuus ovat irtautumassa hiilestä, ja näillä aloilla käytettävien moottoreiden polttoainejoustavuus on avain muutoksen mahdollistamiseen.” 

Wärtsilä kehittää myös ammoniakin varastointi- ja jakelujärjestelmiä osana EU:n ShipFC-hanketta. Yhtiö on saanut jo merkittävää kokemusta ammoniakista suunnittelemalla lastinkäsittelyjärjestelmiä nestekaasuja kuljettaville aluksille, joista monet kuljettavat ammoniakia. Osana Demo2000-projektia Wärtsilä aloittaa ammoniakin testaamisen 4-tahtisessa merimoottorissa yhdessä asiakkaidensa, KnutsenOAS:n, Norjan Repsolin ja Equinorin kanssa Norjan Stordissa sijaitsevassa Sustainable Energy Catapult Centressä

Vetyä voidaan käyttää polttoaineena sellaisenaan tai raaka-aineena monenlaisten tulevaisuuden polttoaineiden, kuten ammoniakin ja synteettisen metaanin, valmistukseen.Näistä jokaisella on erilaisia etuja teollisuus- ja liikennesovelluksissa. Wärtsilän kaasumoottorit ovat erittäin joustavia ja ne pystyvät käynnistymään ja pysähtymään nopeasti. Kun tuuli- ja aurinkovoima vaihtelevat sääolosuhteiden mukaan, Wärtsilän moottorit voivat tukea voimajärjestelmää nostamalla tehoa vaaditun kuormituksen täyttämiseksi, niin että täysi kapasiteetti saavutetaan alle kahdessa minuutissa.Yhtiön moottorit toimivat tällä hetkellä maakaasulla, biokaasulla, synteettisellä metaanilla tai vetyseoksilla, jotka sisältävät enintään 25 % vetyä. Wärtsilän moottorit pystyvät siirtymään tulevaisuuden polttoaineisiin, kuten puhtaaseen vetyyn ja ammoniakkiin, mikä varmistaa sen asiakkaiden liiketoiminnan kestävyyden tulevaisuudessa.

”Sähköntuotannossa uusiutuvien energialähteiden määrä kasvaa maailmanlaajuisesti nopeasti, mikä on välttämätöntä Pariisin sopimuksen noudattamiseksi. Jotta siirtyminen 100-prosenttisesti uusiutuvaan energiaan onnistuu vuosisadan puoliväliin mennessä, tarvitaan huomattava määrä joustavaa säätöenergiaa vakaan energiansaannin varmistamiseksi silloin, kun aurinko ei paista tai tuuli puhalla. Säätötekniikoita on erilaisia, mutta moottorit ja akkuvarastointi kuuluvat osana ydinratkaisuun. Kehittämällä vihreällä vedyllä toimivia moottoreita mahdollistamme verkon tasapainottamisen 100-prosenttisesti uusiutuvalla prosessilla, mikä mahdollistaa huomisen energiajärjestelmät”, Håkan Agnevall lisää. 

”Wärtsilä on sitoutunut rajoittamaan ilmaston lämpenemisen alle kahteen asteeseen, ja tulevaisuuden polttoaineilla toimivien moottoreiden kehittäminen on tässä ratkaisevan tärkeää. Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) on asettanut tavoitteeksi vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 50 prosentilla vuoden 2008 tasoon verrattuna vuoteen 2050 mennessä. Lisäksi on asetettu tavoite vähentää merenkulun hiili-intensiteettiä 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, mikä korostaa täten tarvetta nykyisten ja uusien älykkäiden tekniikoiden nopealle käyttöönotolle. Menestyksekkäät moottoritestit auttavat meitä tarkastelemaan erilaisia tulevaisuuden polttoaineita ja määrittämään optimaalisen sovelluksen jokaiselle kestävälle polttoaineelle”, toteaa Wärtsilän polttoainetutkimusyksikön johtaja Mikael Wideskog.

Lähde: News Cision