E-urheilua pienemmällä hiilijalanjäljellä

E-urheilu, tuo kaikkien tuntema laji, jossa konsolipelejä pelataan niin yksin, parina kuin joukkueissa. Suurimmat tämän hetken e-urheilulajit ovat League of Legends, DOTA 2 ja CS:GO ja niillä on miljoonia seuraajia ympäri maailman. Samalla pelejä pelaa myös miljoonat ihmiset ympäri maailman. Peleillä, ammattipelaajilla ja joukkueilla onkin suuri vaikutus faneihinsa. Tästä syystä ekologisuus on myös hyvä huomioida e-urheilussa, sillä hyvää esimerkkiä on helppo seurata.

Nykyisin iso osa elämästä on sidottuna älylaitteisiin ja tietokoneisiin. Monille mieleen on erilaiset tavat sijoittaa ja esimerkiksi kryptovaluuttojen suosio on kasvanut juuri siksi. Jos sijoittaminen on mieleen,on hyvä tarkistaa, että mitä osakkeita kannattaa ostaa. Samalla tavoin toimitaan e-urheilussa, eli tutustumalla peleihin voi valita oman suosikkinsa.

Santasport ja e-urheilua pienemmällä hiilijalanjäljellä

Vuonna 2019 käynnistyi hanke, jossa pyrittiin järjestämään e-urheilua pienemmällä hiilijalanjäljellä. Hankkeen loppuhuipennus osui heinäkuulle 2020 Midnight Sun Gamesin tahdissa. Kolmipäiväiseen verkkopeli tapahtumaan, jossa pelinä oli CS:GO, osallistui 50 henkeä eli 8 joukkuetta. Kolmipäiväinen turnaus järjestettiin huomioiden sekä ympäristö, että päästöt.

Tästä CS:GO turnauksesta, joka järjestettiin Santasport Lapin Urheiluopistolla, teki erityisen juuri ekologisuuden huomioiminen. Koko tapahtuman tavoite oli sekä tukea lappilaisten e-urheilua ja pelikulttuuria, että huomioida ekologisuus. Koska tapahtuma osui pandemian ajalle, oli tapahtuman kolmesta leiristä yksi etänä. Leirien ideana oli keskittyä pelaamista tukeviin asioihin.

Hanke olikin hyvin onnistunut ja tapahtumassa oli valmennuksellisesti mukana niin taitoharjoittelu, havaintomotoriikka kuin hyvinvointikin. E-urheilussa myös on oleellista niin vuorokausirytmi, uni, syöminen kuin säännöllinen toiminta ja rytmi. Kaikki nämä niin sanotut perusasiat ovat hyvä oppia, sillä e-urheilun suosio on kasvamassa kovaa vauhtia, ja uusia pelaajia ilmestyy kokoajan niin harrastelijoihin kuin ammattilaisiinkin.

E-urheilu ei ole pelkkää pelaamista

“Älä pelaa liikaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä” on sanonta, jota usein äidit sanovat lapsilleen. Nykyisin kuitenkin e-urheilu on hyvin suosittua ja jopa arvostettua ja sillä on vankat kannattajansa. Kun urheilijoiden parissa nousee aina esille kurinalaisuus ja kärsivällisyys. Ammattilaistasolle pääseminen ei ole käynyt käden käänteessä, eikä se ole ollut missään nimessä helppoa. Jotta ammattilaistasolle on päästy, on vaadittu monia epäonnistumisia, yrityksiä ja erehdyksiä. Peliä on pelattu tunteja ja päiviä, päivät ovat muuttuneet viikoiksi, viikot kuukausiksi ja kuukaudet lopulta vuosiksi.

Jotta pelaaminen onnistuu, onkin koko kehon ja erityisesti myös aivojen toimittava hyvin. Monet pelit vaativat kommunikointi taitoja, strategioiden tekoa,  suunnitelmallisuutta sekä perehtymistä. Siksi pelaajat tarvitsevat niin kunnollisen ravitsemuksen, kuin riittävästi unta ja lepoa. Harjoitella pitää myös silloin kun ei yksinkertaisesti huvita tai jaksa. Tie ammattilaiseksi voikin olla hyvin raskas. Jotta pelaaja pärjää, on tiimin kyettävä pelaamaan yhdessä saumattomasti. Vahvinkaan pelaaja ei joukkuepeleissä loista, jos tiimi voi huonosti. Tästä syystä vuorovaikutus on erittäin tärkeää.

E-urheilun tulevaisuus

Kun korona pandemia iski, oli e-urheilu yksi niistä, joihin pandemia ei iskenyt niin kovaa. Edes pandemia ei nujertanut e-urheilua, vaan suosio jatkoi kasvuaan entistä vauhdikkaammin. Tulevaisuudessa voidaankin odottaa, ettei e-urheilun suosio tule laskemaan ainakaan lähivuosina. Samalla on kuitenkin hyvä odottaa myös e-urheilun puolelta lisää kehitystä.

Toivottavasti ekologisuus otetaan jatkossa huomattavasti suuremmin e-urheilun parissa, sillä Santasportin CS:GO-turnaus näytti erittäin hyvää mallia maailmalle siitä, että myös elektroninen urheilu voi huomioida omalta osaltaan ekologisuuden. Hiilijalanjäljen pienentäminen on tämän vuosisadan suurimpia pyrkimyksiä ja on erittäin esimerkillistä, että se huomioidaan myös e-urheilun parissa.